


Tuesday, January 23, 2007
tulisan Jawi yang sungguh cantik.(: AIDA & DINIE!(:
Bengkel ini dimulakan dengan sebuah introduksi kepada gaya tulisan yang berlainan seperi diwani jail, kufic dan naskh. Terdapat sekurang-kurangnya enam gaya tulisan dan setiap satu mempunyai ciri-ciri yang unik. Contohnya, cara tulisan Riq'a kecil dan comel manakala cara tulisan Ta'liq seperti tergantung. Cara tulisan Thuluth pula sering digunakan dalam perhiasan rumah.

Diwani Jali
Kufic
Selain itu, kami juga mendapat tahu latar belakang sejak bilakah bahasa Jawi digunakan dan apakah kegunaannya pada masa dahulu. Pada kurun ke-13, pedagang-pedagang Arab menggunakan bahasa Jawi untuk perbualan dan dari situ penggunaan bahasa Jawi bermula. Setahu saya, sebelum penggunaan bahasa Jawi, orang-orang dahulu menggunakan bahasa Pallava dan Kawi.
Selepas itu, dua orang pemuda yang mempunyai gelaran 'Q&A', mengajak kami untuk mencuba calligraffiti. Sebenarnya, nama mereka adalah Qhairul dan Adi. Di dalam sampul surat kami terdapat dua pensel yang telah dilekatkan bersama. Kami terpaksa menulis nama kami dalam bahasa Jawi menggunakan dua batang pensel sekaligus. Bagi seseorang yang tidak tahu langsung tentang kewujudan Calligraffiti, ia agak sukar bagi saya. Namun, Faizal dan Qhairul banyak menolong kami. Walaupun mendapat pertolongan daripada mereka, saya masih terkial-kial untuk menulis nama saya dengan secantiknya. Pendek kata, pelajar-pelajar Akademi Temasek yang lain lebih mahir. 
Faizal sedang membantu Atiqah.(:
cuba dan masih mencuba.(:
pertolongan kali kedua! ish ish ish. kami sungguh tak talented! terima kasih qhairul. haha.(:
tulisan ashraf. lebih cantik daripada saya punya.(x
tulisan aida dan warda. err. aiskrim & ya?
Setelah itu, seorang pemuda yang saya lupa namanya, telah mengajar kami bagaimana untuk mereka Calligraffiti menggunakan Adobe Photoshop. Namun, saya berpendapat bahawa ia sungguh membuang masa kerana dia bercakap tanpa henti dan ia tidak praktikal kerana kami tidak dapat mencubanya dan tidak ingat bagaimana untuk melakukannya apabila kami di rumah.
Secara keseluruhan, bengkel ini agak menarik kerana sebelum saya menghadiri bengkel ini, saya tidak tahu pun mengenai kewujudan Calligraffiti dan MVAC. Saya juga beranggapan bahawa bengkel tersebut akan membuat saya tertidur kerana secara ikhlas, saya ini tidak minat dalam bidang seni. Namun, saya salah dan saya rasa bahawa bengkel-bengkel seperti ini harus diadakan lagi kerana ia pasti menarik perhatian remaja-remaja yang minat akan graffiti memandangkan calligraffiti ini merupakan suatu perkara yang unik. Selain itu, saya gembira kerana diberi peluang melakukan satu aktiviti luar kelas bersama pelajar-pelajar Akademi Temasek yang lain. Walaupun saya kerap bersama kawan-kawan saya lain, kami juga dapat berkenalan dengan pelajar-pelajar Akademi Temasek yang lain seperti Denie, Taufik dan Ashraf.(: 
tulisan Faizal.(: minahips 'o6/'o7!
berfikir, melihat & merasa (susah payah). tujuan kami ke bengkel ini.(:
kita-kita yang telah ke bengkel ini!
Pada tanggal 20hb Januari 2007 pula, saya telah menghadiri sebuah seminar mengenai budaya masyarakat Champa di Vietnam. Pada kali ini, seminar ini telah berlangsung di Bilik Possibility. Penceramahnya ialah seorang lelaki bernama Tran Ky-Phuong. Pada masa sekarang, dia merupakan seorang penyelidik di the Vietnam Association of Ethnic Minorities' Culture and Arts.
Seminar ini bermula pada 2.30 petang. Namun, kami terlambat. Lantas itu, kami tidak dapat mendengar apa yang diperkatakan sebelumnya. Secara terus terang, seminar ini sungguh membosankan kerana saya tidak faham apa yang diperbualkan. Memandangkan ia mengenai sejarah, saya bagaikan hendak tertidur. Aida telah menolong saya mengambil nota namun saya beranggapan bahawa ia membuang masa. 
possibility room! dimana seminar tersebut berlangsung.
Sepanjang seminar itu, saya sedang berbual-bual dengan Atiqah, Nadh dan Aida dan memain permainan perlumbaan di telefon bimbit saya. Pelajar-pelajar lelaki Akademi Temasek Tahun 1 pula sedang asyik bermain dengan komputer riba mereka yang baru. Sungguh berlagak! Namun, saya tidak menafikan bahawa mereka juga mengambil nota pada masa-masa tertentu. Semangat sungguh mereka. Saya agak mereka terpaksa membuat latihan selepas itu. Kasihan. Walaupun saya tahu bahawa ia agak biadab untuk tidak menumpukan perhatian kepada seminar tersebut, saya rasa bahawa ia bukan salah saya bahawa ia membosankan dan saya mempunyai daya perhatian yang pendek.
Namun, selepas seminar itu berakhir, penceramah itu membenarkan kami untuk mengambil 'powerpoint presentation' nya. Kami juga telah mengambil gambar bersamanya sebagai bukti bahawa kami betul-betul hadir untuk seminar tersebut.
Selepas itu, kami ber-enam telah pergi ke tingkat sepuluh untuk melihat pameran 'Aksara: Menjejaki Tulisan Melayu'. Namun, sebaik sahaja kami melangkah masuk, seorang pengawal keselamatan telah memberitahu kami bahawa kami tidak dibenarkan mengambil gambar. Dengan hati yang sedih, kami pun terpaksa melangkah keluar kerana kami betul-betul ingin mengambil gambar di pameran tersebut.
Tuntasnya, ia merupakan suatu pengalaman yang menyeronokkan. Kami dapat menghadiri sebuah bengkel dan sebuah seminar agar kami dapat mendalamkan pengetahuan kami mengenai sejarah Melayu. Sejarah Melayu tidak semestinya membosankan dan kita tidak boleh memberikan definisi Melayu yang tepat kerana Melayu itu suatu bahasa dan agak sukar bagi kami untuk memanggil seseorang itu seorang Melayu tulen..
saya, aida, atiqah, izyan & nadh telah ke banquet sebelum seminar tersebut. lihat pinggan-pinggan yang sudah kosong! kami laparlah.(:
kami yang telah hadir untuk seminar tersebut!(: bersama penceramah tersebut.
kes kegilaan akibat kebosanan 1.
kes kegilaan akibat kebosanan 2!
kes kegilaan akibat kebosanan 3! DAN kita matang okay!
I save the planet with my hands
2:57 AM